Mer om sociala medier

Vi har tidigare varit inne på detta med att finnas på olika sociala medier. Nu tänkte vi skriva lite mer om vad de olika nätverken kan göra för ert företag. Det kan göra det lättare att välja vilken av dem du ska lägga fokus på. Ett annat tips är att besöka https://johannalook.se/ för att läsa mer om marknadsföring.

Twitter

Twitter är ett av de största sociala nätverken. Dock är det unikt på det sätt att man har ett antal tecken bara på sig att skriva det man vill förmedla. 

Här är det viktigt att lära sig teminologin så som Follow, Retweet, Hashtag och Mention. Du kan följa andra med  follow, dela andras tweets med retweet, sätt en # framför ord för att hashtagga och kategorisera tweets, skriv ett @ följt av ett användarnamn för att omnämna eller svara någon.

Passar verksamheter som:

Producerar och/eller säljer konsumtionsprodukter
Arbetar opinionsbildande

Facebook

Många företag ser det som en självklarhet att finnas på Facebook. Det är ett bra sätt för företag att dela personligt inehåll, göra tävlingar, ha undersökningar och göra en riktad annonsering. Du kan få bra kontakt med dina följare och kunder och stärka ditt varumärke. 

Passar för de allra flesta företag, stora som små. 

Instagram

Instagram låter dig bygga ett visuellt tilltalande flöde. Företag använder Instagram för att inspirera och visa ett positivt och personligt porträtt av verksamheten. Du kan få följare, följa andra, inspirera, få kunder, hitta partners och så vidare. 

Passar särskilt företag som säljer visuellt tilltalande produkter och riktar dig mot en yngre målgrupp.

Youtube

Denna videotjänst är inte bara för musikvideos, husdjur och konspirationsteorier. Här är det även perfekt att kunna lägga ut längre videos än på andra nätverk. Du kan därmed använda det i utbildningssyfte, och mycket mer. 

LinkedIn

Det sociala affärsnätverket LinkedIn är till för att prata jobb. Detta nätverk har miljontals användare och det är en mycket god idé att finnas där med ditt företag!

Skapa en företagssida som på ett enkelt och tydligt sätt visar vilka ni är och vad ni gör. En professionell sida gör företaget rättvisa.

Passar bra för att skapa och bygga upp nätverk.

30 dec 2020