Välj rätt kopiator

Även om vi lever i en (mestadels) digital värld så finns det tillfällen då vi måste ha tillgång till en bra kopiator. Det finns en stor mäng att välja mellan och det kan vara krångligt att veta exakt vilken typ av kopieringsmaskin man behöver för sitt företag. Vi tittar närmare på några olika kopiatorer som finns att välja mellan. 

Hyra eller köpa

Det första man får ta ställning till är om man vill köpa en kopiator eller om man vill hyra en. Det finns fördelar och nackdelar med båda formerna. 

  • En kopiator du köpt äger du och kan sälja när du vill. Det tillkommer inga månadskostnader eller förbrukningskostnader. 
  • En kopiator du hyr servas kontinuerligt och du vet att det alltid finns någon som kan rycka ut om den krånglar. 

Köper du kopiator så är det en engångskostnad men du får själv stå för service och reparationer. En du hyr har en serviceavtal kopplat till sig men då mot en en månadskostnad. Vi rekommenderar en hyrkopiator, eller en begagnad om du ska köpa en. Det är helt enkelt mer ekonomiskt fördelaktigt. 

Kombinerad skrivare och kopiator

Det andra man ska fundera på är vad kopiatorn ska användas till. Det finns idag kopiatorer som är både skrivare för kontoret, kopieringsmaskin och fax - allt i ett paket. För små till medelstora företag är detta en mycket bra lösning. För större företag finns ofta ett behov av betydligt fler skrivare än kopiatorer och man få själv göra en bedömning av vad som passar bäst. 

22 mar 2021